måndag 10 februari 2014

En riktigt stor och kraftig varning för dåliga isar!

Just det!
Nu är jag framme vid det jag skrev i förra inlägget, att jag skulle återkomma till!

Nämligen så är det dags att återigen varna för våra isar.
De förändras rasande snabbt, från bra till katastrofala på bara några timmar, om ens det !!!

Jag har ju som ni sett, (ni som följer mej här på bloggen), i stort sett bott på Skattkärrsviken den gångna veckan, för att hålla koll på isläget inför just Lag-DM som avgjordes där i går
Klockan 18,00 lördagskväll, klev jag av isen, efter att ha gjort en sista kontroll, och även gjort de sista justeringarna gällande avrisningarna, och kände att NU är isen riktigt säker inför Lag-DM.
Söndagen kom, och vi var några som gick ut på isen för en sista koll, hade ju varit + grader och snöblandat regn under natten, och kunde konstatera att isen fortfarande var riktigt bra.
Klockan 09,30 startade utgångstiden.
Klockan 10,00 startade tävlingen.
Varefter jag fixade till det där med såll, för kontroll av fångsterna efter avslutad tävling.
När det var klart tog jag en tur för att ev. få något foto, från tävlingen.
Pratade med en hel del av deltagarna, och allt flöt på riktigt bra, ända tills.........
.........jag gjorde en förflyttning, klockan är nu ca.12,30 och passerade just det här området...........
ISEN BRAST UNDER SKOTERN, SOM FÖRSVANN NER GENOM ISEN!
Själv lyckades jag ta mej upp på isen, visserligen ganska blöt, men vadå, jag klarade mej ju.

Och det är detta jag menar med förrädiska isar.
Bra is ena dagen, och ren katastrof dagen efter.
Detta är tyvärr det fenomen som är fakta, att med väderförhållanden som vi haft i vinter, så finns det inga isar som man kan vara helt säker på mer än kanske någon enstaka timme, i alla fall när det gäller snöis.
Kärnisen håller just nu, men några dagar till med +grader så blir även den isen en katastrof, för temperaturen i den isen stiger för varje dag som går, börjar redan bli mjuk i ytan, vilket är ett bra tecken på att isen närmar sig den temperatur då den smälter och försvinner, vilket går riktigt fort när det väl händer.

Eftersom skotern nu ligger på sjöbotten, fick jag åka hem med tomt släp, tyvärr!

Har suttit i telefon i stort sett hela dagen, och en lösning ser ut att vara på gång.
Fick riktigt bra bemötande från försäkringsbolaget också.
Och förhoppningsvis bör det inte dröja för länge innan jag vet fortsättningen........

I viket fall
Ta en extra kontroll, innan du går ut på isen.
Även om det påstås vara bra is.

Vet i alla fall ett flertalet, både skotrar och fyrhjulingar som försvunnit genom isen, bara den senaste vintern.

Ta hand om er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar