onsdag 4 december 2013

Dagens levererande beten

Det blev en lyckad dag på sjön i dag.
Vaknade strax för 05,00...... kollade väderprognosen.......och tyckte att när jag ändå var vaken, och hade faktiskt sovit i stort sett hela natten....och att kroppen inte protesterade allt för mycket....ja, då kanske man skulle göra ett försök i jakten på blankt.

Sagt och gjort.....kaffekokarn kom på spisen, och båten förbereddes för dagens påhitt.

Rullade iväg ca. 06,30, för att vara på väg ut på sjön strax efter 08,00 
Gick ut från Åmål i dag.
Hade i betena strax efter 09,00, och dagen såg ut att kunna bli riktigt fin, vädermässigt.
ca. 09,30 löste första spöt ut....ett riggspö....Kul att det högg så snabbt......Mindre kul var att den fisken brände jag vid håven....lite surt, men dagen hade ju knappt hunnit börja än, så......gick ungefär en kvart, så löser två riggspön ut ......Jaaa, dubbelhugg...riktigt kul.....eller kanske inte så kul, för jag bränner den ena ca. 5 meter bakom båten, givetvis en skaplig blank. Den andra visade sig vara madam Gädda, och det var ju inte det jag ville ha i dag.
Började bli en aning frustrerad nu.....det kändes som att det inte var min dag i dag,...kanske hade jag varit på landbacken för länge, eller så var det bara fel ändå.......
Klockan tickade på i ca. en timme innan något hände.....då löser ett ytspö ut, och första godkända fisken var ett faktum....En 65 cm. Öring ....Gissa om detta kändes gott ! Nu var man ju på banan igen.
Tog dryga timmen innan något hände igen...förutom lite betesbyten....klockan närmade sig "mitt på dagen" 12,00 och dagens största fattade tycke för ett av mina ytgående beten....En riktigt fin Öring på 82 cm. (vägd hemma till ca. 5 kilo) Ja jag vet att jag skrev fel i inlägget tidigare, men det är tillrättat nu.
Nu kändes det superbra.
Körde på ett tag....vinden började öka en hel del....och ryggen började protestera en del, så jag började fundera på att bryta, och åka i land, klockan var ju snart halv två, och dagen hade ju varit riktigt fin....skulle bara ta en kopp kaffe innan jag började riva.....Häller opp kaffet, och ett ytspö löser ut....det blev liksom inget utav kaffedrickat, eftersom dagens första Lax på 68 cm. ville följa med hem.
I och med den Laxen så var det färdigfiskat för dagen, hade ju fiskat fullt....hade just tagit rätt på den Laxen, och tänkte fortsätta riva resten, när ett riggspö löser ut, och där kom en likadan Lax.....fjärde godkända fisken för dagen. 
Den Laxen krokades snabbt av och simmar givetvis vidare. 

Så dagen blev riktigt superkul till slut, trots att den började i frustrationens tecken.

Dagens beten då?
Så ser dom ut...dagens levererande beten
Dom ligger i turordning...nästan i alla fall.

Första Öringen valde Bomber 9 cm. (längst till vänster)
Andra Öringen valde Bomber 12 cm. (nr.2 från vänster)
Första Laxen valde också Bomber 12 cm. (nr. 3 från vänster)
Laxen som återutsattes valde Apex  4,5 tum, och det gjorde även de två blanka som jag brände i början på dagen.

Betet längst till höger i bild, en 7 cm. YO-ZURI var det betet som Gäddan valde.

Tack för i dag alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar