torsdag 13 december 2012

Isläget på Grumsfjorden i dag !


Så ser det ut, på ett ungefär i dag!
Torsdagen d. 13 december
De rödmarkerade områdena håller is på mindre än 5 cm.
Helt öppet på ett område från Svinskär och in mot Svartsundet.
I övrigt så var isen från 8 cm. till 12 cm.

Bilderna har jag markerat med siffror, samma siffror finns inlagda på kartan längst ner i inlägget, och visar var på ett ungefär jag befann mej när jag tog fotot.
1
Isen närmast i bild ca. 12 cm. för att endast vara ca. 5 cm. på andra sidan kanten.

2
En hel del områden med tunn is, här var det ett område med mellan 3 och 4 cm. precis vid kanten.

3
ca. 10 cm. fram till kanten, därefter knappa 5 cm.

4
En hel del fläckar i varierande storlek, den här var nog bortimot 150 meter, med tunn is.

5

6

7
Ett riktigt stort område med farlig is, om snön kommer för snabbt

8
In mot "Sunnänga" hade det frusit tidigare, innan snön kom, och här var det riktigt skumt, isen varierade kraftigt under snön, från 8 cm. och tunnare.

9

10
Här, befinner jag mej på motsatt sida om området som foto nr. 3 är tagit.
Förhållandena är de samma!

I vilket fall, en bra tur med skotern, för att kolla isarna innan den utlovade snömassan ramlar ner och gömmer alla dom svaga partierna.

Siffrorna på kartan motsvarar fotona längre upp i inlägget!
Det blåmarkerade området, har jag inte kollat överhuvudtaget än, eftersom jag inte hann med den delen i dag.

Går ni ut på isen, tänk på säkerheten i första hand!
Kontrollera isen ordentligt!
Använd Isdubbar!
Ha gärna med en livlina!
Och försök att inte gå ensam, speciellt om du är osäker på isen!

Tar troligen en koll ytterligare i morgon!

Ha en bra dag / kväll alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar