tisdag 28 januari 2014

Grumsfjorden i dag!

Har fått frågan ett flertal gånger
Ligger Grumsfjorden än?

Förra veckan hade jag koll, och då var den helt öppen!
Och i dag tänkte jag att det nog var dags att ta en bättre koll igen.

Sagt och gjort, åkte ner till Lasse Hall
Och det såg inte så bra ut, för isen låg med en hel del snö på.
Isen la sig på söndagen, och på söndagskvällen började det snöa, alltså en upprepning av när det blev kallt förra gången!

Åkte därefter ner till Trulsen, förra årets SM-Start.
Och där var det helt öppet vatten

Bestämde mej för att se hur långt in på fjorden som vattnet låg öppet....
....så jag tog strandpromenaden in mot Lasse Hall, en bit in, så började det synas lite snötäckt iskant in efter land....

....och den kanten blev bredare ju längre in jag kom........

.....tills jag var i höjd med vindskyddet ca. halvvägs till Lasse Hall.

Det här betyder att stora delar av Grumsfjorden fortfarande är helt isfria, och där isen ligger, som ni ser på bilderna, är ingen hållbar is i dagsläget, nu var tenperaturen endast 0 till -1 grad, och snön var s.k. kramsnö, lite tyngre alltså, än förra gången det frös på de flesta vattnen, så jag återkommer här med fortlöpande info så fort det blir någon förändring.

Viktigt att tänka på, är att den här isen, precis som de flesta isar i området inte är hållbara än

Ha en bra dag alla, och ta hand om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar