måndag 20 januari 2014

Varning för riktigt svaga isar!

Måste bara varna för svaga isar igen.
Och då menar jag 
RIKTIGT SVAGA ISAR !

Jag har kontrollerat isar i många år nu, och ALDRIG SETT SÅ DÅLIGA ISAR som nu.

Man både läser och hör om folk som går genom isarna, lite överallt just nu.
T.ex. Torsbyområdet, ett par skidåkare som som gick genom isen.
Forshag/ Dejeområdet ryktas det om ett antal insidenter med isar som brister, med ofrivilliga vinterbad som följd.
Kappsjön i Dalarna talas det om ett par personer, som fick känna på iskallt vatten i lördags, efter att isen brustit.
Som tur är så klarade sig de här personerna, dock fick någon föras till sjukhus för behandling.

Sämre gick det i Uppsalaområdet, där gick två män genom isen, den ena klarade sig, medan den andra tyvärr avled.

Och så skulle jag kunna fortsätta skriva en bra stund till, för detta är bara en bråkdel av vad som hänt senaste tiden.

Gick själv genom isen torsdagen d. 16:e januari, när jag var ute för att leta isar inför kommande pimpeltävlingar.
Det inlägget hittar du HÄR

Har kollat lite olika sjöar, dels för att kolla koll på förändringar i isläget, och förhoppningsvis hitta något som är riktigt bra och säker is, när det är dags för tävling.

Vissa sjöar börjar bli  i skick, så att om kylan kommer som utlovat, kommer bli riktigt bra inför helgen.

Och så till dagen i dag!
Har varit till Longsjön, både i förrgår och i går.
Den snö som legat på isen har i stort sett blivit genomblötad, förutom precis där ev. start blir.
Därför har jag varit och öppnat upp isen, för att vattnet snabbare blöter genom snön.
De hål jag tog upp i förrgår var bra, men de räckte inte riktigt till...så i går öppnade jag upp några ytterligare hål, och det var för att se hur detta artade sig som orsakade kontrollen där i dag.

Och nu såg det ju riktigt bra ut, vilket innebar att jag fortsatte ut på isen, borrade några hål, och mätte isen till 10 cm. ner till 7 cm. lite ojämn alltså.
Gick en bit till, och hittade ett antal igenfrusna pimpelhål i ett område, de hålen var troligen borrade i går.
Isen där låg på 9 - 10 cm.
Helt ok, tänkte jag..........fortsatte ytterligare en bit till ut på isen, borrade hål och mätte isen allt eftersom jag gick, och isen höll mellan 7 och 10 cm.

Då plötsligt händer det som orsakade "ofrivilliga telefonbytet" isen brast, och jag gick genom isen i dag också!

Och ja kan lova DET VAR RIKTIGT KALLT och det var inget jag hade räknat med häller.
Förra gången stod jag ju på botten i alla fall, det gjorde jag inte nu.
Dessutom så höll inte isen att gå upp på heller, utan brast flera gånger innan jag till slut lyckades ta mig upp.
Där jag gick i genom isen i dag, var den ändå ca. 8 cm. snöis som helt saknade kärna.

Den här gången dog bara telefonen, men den går ju alltid att ersätta!

Så än en gång!
Ha alltid isdubbar när du ska ut på isen
Gärna en livlina också
Gå helst inte ensam.
Tala om för någon var du håller till, det blir kanske lite lättare att hitta dej om du skulle råka illa ut.
Gärna ett vattentätt skydd runt telefon!

Ja, jag vet, jag hade inte ett sådant på telefonen i dag, fastän jag uppmanar till det, men det kostade mej ju också en ny telefon!!!!!!!

Och OM du skulle hamna i vattnet, försök behålla lugnet, och vänd om för att försöka ta dig upp på säker is igen.
Att du ska vända tillbaka dit där du kom i från, är bara för att där höll ju isen att gå på, och borde rimligen hålla för att ta sig upp på igen.

Var försiktiga där ute !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar