fredag 11 januari 2013

Iskollen på SM-Vattnet i dag


Det börjar bygga is igen !!!
Råken som går mellan Lindön och Dragsön
Här är isen inte mer än ca. 2 cm. i råken
Så än så länge så är det säkrast att gå på land, när den ska passeras.

Den i Borgviksjön
Ja, den är fortfarande helt öppen en ganska lång sträcka.
Har dock inte dragit iväg så långt som jag befarade, utan stannar mitt i kranviken.
Om du ska ut i dagarna på Borgviksjön, och gär ut vid Sparnäs, och dessutom vill fiska på andra områden än Kranviken, gå då rakt ut från land tills du passerat slutet på råken !

Tog till slut en koll på isen, där jag körde genom isen på nyårsdagen!
Fortfarande mycket tunn is, men den is som finns, den växer lite sakta i allafall.
Just i dag borrade jag tre hål, ett (som hamnade strax utanför bilden) där isen var ca. 9 cm. 
Gick sedan ungefär två meter innan nästa (det närmast i bild) här var isen ca. 6 cm. 
Ytterligare drygt en meter till, där mätte jag isen till 4 cm.
Nu blev isen lite i tunnaste laget, i mitt tycke i allafall!
Det mörkare partiet, såg ut att hålla samma kvalité så isen i råkarna, och är troligen inte mer än ca. 2 cm.

Det behövs några dagars kyla till innan det blir säker is i de här områdena !

Den här kartan gäller tills vidare, med det undantaget att råken i Borgviksjön stannade lite drygt halvägs 
Bilden i mitten är därifrån.
Översta bilden är från råken mellan Dragsön och Lindön
och nedersta bilden är från det rödmarkerade området söder om Dragsön.

Om du ska ut på isen!

Tänk säkerhet!
Använd isdubbar!
Gå helst inte ensam, specielt om du är det minsta osäker på isen!

För det finns inte en enda Abborre i världen, som det är värt att offra livet för!

Tar förmodligen en koll på söndag igen, och förhoppningsvis kanske jag kan rita om kartan en del då !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar